Marzenie o prowadzeniu własnego biznesu jest wspólne dla wielu ludzi. Coraz częściej zamieniamy pracę etatową na własną działalność – stajemy się freelancerami, sami szukamy klientów lub idziemy na całość i otwieramy restaurację, kawiarnię czy salon kosmetyczny. Żeby jednak spełnić wszystkie założenia i nie zmagać się od początku z problemami, należy dobrze się do tego przygotować. Od czego zacząć prowadzenie własnego biznesu i jak, w zależności od branży, skutecznie go promować?
Analiza finansów
Pierwszym krokiem powinno być dokładne przeanalizowanie wszystkich za i przeciw, przemyślenie koncepcji, znalezienie lokalu użytkowego w Warszawie lub innym polskim mieście, przygotowanie biznesplanu i umieszczenie oddzielnej części dotyczącej budżetu. To właśnie kwestie finansowe będą zapewne największym blokerem na początku prowadzenia własnej firmy. Żeby nie trafić na poważne przeszkody już w pierwszym tygodniu, należy skrupulatnie przemyśleć cały budżet.
Zróbmy badanie rynku, sprawdźmy konkurencję, ceny, koszt wynajmu lokalu użytkowego w Warszawie, Gdańsku czy Lublinie. W tym samym czasie dokładnie przeanalizujmy swoją sytuację finansową. Sprawdźmy, na co nas stać na początek, a resztę wydatków odłóżmy w czasie, by nie przesadzić z zakupami już w pierwszym tygodniu prowadzenia firmy.
Skuteczna promocja
Samo otwarcie firmy – niezależnie, czy mowa o biznesie online, czy offline – to dopiero początek drogi do sukcesu. Żeby mieć gwarancję stałego przychodu, trzeba stworzyć bazę klientów, którzy będą korzystać z naszych usług czy produktów. Do tego przyda się wartościowa, przemyślana akcja promocyjna.
W zależności od tego, jaki biznes prowadzimy, będziemy wybierać inne narzędzia reklamowe. Restauracje, salony kosmetyczne, fryzjerskie, apteki i sklepy stacjonarne skorzystają najbardziej na połączeniu promocji internetowej z analogową. Przyda się fanpage na Facebooku i konto na Instagramie, dzięki którym nie tylko zapoznamy społeczność z naszą firmą, ale będziemy też mogli dzielić się konkretnymi promocjami czy bonusami dla klientów.
Z kolei firmy działające wyłącznie w sieci powinny wykorzystywać dostępne w internecie opcje promocji. To nie tylko fanpage, ale też mailingi, przemyślana strona internetowa, reklamy i bannery.
Stały rozwój
Żeby prowadzić własną firmę z sukcesem, trzeba na bieżąco ją rozwijać. Nie spoczywajmy na laurach! Dobry początek wcale nie oznacza jeszcze systematycznego rozwoju. Każdego dnia musimy uczyć się, by radzić sobie jeszcze lepiej. Monitorujmy konkurencję, sprawdzajmy jej działania, ceny i promocje. Wyprzedzajmy pomysły i wprowadzajmy innowacje. Tak, by klienci zawsze czuli się docenieni.